Om Johan

Efter att under många år varit verksam som sommelier är Johan sedan 15 år specialiserad på olivolja och skriver Sveriges enda guide om olivolja, Olivoljeguiden (2004, 2011), som ges ut kontinuerligt. I boken beskrivs och analyseras den svenska olivoljemarknaden (med samtliga förekommande olivoljor bedömda) parallellt med en bred faktadel om olivolja som produkt. Som olivoljekonsult är Johan ofta anlitad i media och av kommunikations-konsulter och trendanalysföretag. Johan har de senaste åren studerat psykologi för att ytterligare förstå människans förhållande till doft- och smak.

Johan är stark engagerad för smak- och doftupplevelser och hur man kan förmedla dessa till konsumenter. Hög kvalitet, ärliga och genuina råvaror är något som känns viktigt.

Johan har under de senaste åren alltmer engagerats av livsmedelsimportörer för att säkerställa högt ställda kvalitetskrav men också för att kommunicera information om produkter till den svenska marknaden.

Kompetenser:
– Sensorik
– Kommunikation
– Trendanalys
– Smakpsykologi

Uppdragsgivare i urval:
– ICA Sverige AB
– ICA-skolan
– Coop
– Axfood
– Urban Deli
– Zeta
– SVT Plus
– Kavli
– Italienska handelskammaren
– SIA glass
– IHM Business School
– HiQ
– PS Matsal
– Food & Friends
– Karolinska universitetssjukhuset
– Tidningen Gourmet